دنیای صفرویک

دنیای صفرویک

آرشیو مطالب
دنیای صفرویک

دنیای صفرویک

آرشیو مطالب

چگونه در فایل Word فهرست بسازیم؟

فهرســت بندی یکــی از مهم تریــن و در عیــن حال دردسر سازترین کارهایی است که گاهی مجبوریمدر Word انجام دهیم؛ 
به خصوص اگر در حال نوشــتن پایان نامه یا یک مقاله بلند باشــیم. درفهرست نویسی دو روش وجود دارد: 
روش دستی و روش خودکار.
روش دستی ساخت فهرستدرابتدا شــما باید از ســربرگ Home به کادر گروه Paragraph مراجعــه کنیــد و روی فلــشکوچکی که در گوشه سمت راســت پایین این کادر گروه قرار دارد کلیــک کنید. 

با این انتخــاب پنجره ای جدید باز خواهد شــد که این پنجره با نام Paragraph شامل  تنظیمات مربوط بهپاراگرافها می باشد. از این پنجره به گوشه ســمت چپ پایین آن مراجعه کرده و گزینه Tabs راانتخــاب نماییــد. با انتخــاب Tabs پنجره کوچک دیگری باز خواهد شــد که شامل گزینه هایی برایتنظیمات فهرست نویســی است. این گزینه ها و تغییراتــی که برای فهرست نویســی ایجادمی کنند به صورت زیر هستند: Tab Stop Position: توسط این گزینه شما مشــخص خواهید کردکه فاصله بین ابتدای خط های فهرســت تا انتهای آن هــا چه قدر باشــد. 

مقدار این فاصلــه بنا به نوع فهرســت و اندازه صفحه )کاغذ( در نظر گرفته شــده، متفاوت است اما معموال برای کاغذ درانــدازه A4 به مقــدار 15cm و یــا 12 )دوازده یا  پانزده سانتیمتر( در نظر گرفته میشود. 

Alignment: ایــن گزینــه بــرای ترازبنــدی  نوشتههای شما اســتفاده می شود و توسط گزینههای آن می توانیــد مــکان قرارگیری فهرســت در صفحه را مشــ خص کنید. گزینههای آن شــاملRight که برای ترازبندی نوشــته ها از ســمت است و نامنظمی  خطوط در سمت چپ ایجادمیشود، Center که این گزینه فهرست نویســی را از وســ ط نوشتهها ترازبندی  میکند، Left کهاین گزینه برای ترازبندی نوشــته ها در قسمت دوم فهرست )شماره صفحه( از سمت چپ اســتفاده می شود که با انتخاب و استفاده از این گزینه خطوطی با یــک اندازه واحد در طولفهرســت خود خواهید داشت و Leader که خود شامل چهار گزینه می باشــد که نوع خط بینعنوانوشــماره صفحه را از این گزینه می توانید مشــخص کنید، می شود. البته اســتفاده از گزینهNone باعث می شود تا هیچ خط، نقطه چین و موارد دیگری بین عنوان و شماره صفحه قرار نگیرد.با اعمال تنظیمات مورد نیاز شما برای ساخت فهرست در پنجــره باال، تغییرات آن را تایید کنید)گزینه Set( را انتخــاب کنید و به صفحــه Word خود برگردید و اقدام به نوشتن عنوان اول کنید.ســپس برای نوشــتن شــماره صفحه در انتهای خط )فاصله تعیین شــده از ســمت شــما( کلیدTab را از صفحه کلید خود بفشــارید. حال می بینید که خط بین عنوان و شــماره صفحه کشــیدهشده و سپس شماره صفحه را وارد کرده و با فشــردن کلید Enter به خط بعدی بروید.روشخودکار ساخت فهرست فهرستنویسی به صورت خودکار یکی از ویژگی های برنامه Wordمی باشد. 

شما در این نوع فهرست نویسی نیازی نخواهید داشــت تا مانند روش دستی، اقدامبه وارد نمودن عناوین و شماره صفحه به صورت دستی کنید بلکه برنامه Word این کار را به صورتخودکار  برای شما انجام میدهد!از مزایــای اســتفاده از این نوع فهرست نویســی این اســت کهدرکم ترین زمان و با حداکثر دقت این کار انجام پذیر می باشد.برنامه Word برای ســاختن چنینفهرســتی نیاز به اطالعاتی دارد که شما در متن خود استفاده می کنید. 

یکــی از مهم تریــن ایــناطالعــات تعریف ســبک Heading1 و Heding2 و Heading3 بــرای عناوین نوشته شده در متناست. برای نوشتن یک فهرســت خودکار، برای تیتر اصلی در تمامــی صفحات متن باید از ســبکHeading1 اســتفاده کنیــد و برای تیتــر دوم که زیــر مجموعه تیتــر یک اســت از Heading2.برای دسترســی به سبک های نوشــتاری )Style( از سربرگ Home به کادر گــروه Stylesمراجعه کــرده و اقدام به انتخاب سبک مورد نیاز خود کنید.اگـر ســبکی را که بــ رای عنوانهـایمتـن خـود در نظر دارید، بین ســبک های Heading 1,2,3 موجود برنامــ ه یافـت نکردیـدمیتوانیـداقـدام به ســاخـت یک ســبک سریع و جدیـد با نام )Heading (1,2,3 نمایید و از آناستفاده کنید.

بــرای ایــن کار باید پـس از ســاخت ســبک جدید متناســب با نیاز خود و انتخــاب آن وباز کردن کادر  محاورهای ســبک ها از گزینه Save Selection as a New Quick Style بــرای ذخیرهســازی ســبک جدید استفاده نمایید.این نکته را به یاد داشته باشید که پس از ایجاد سبکی جدیــد برای عنوان اصلی، در زمــان انتخاب نام حتما از نام هــای )Heading (1,2,3 اســتفاده نمایید. از این پس شــما می توانید از سبک جدید برای عناوین استفاده کنید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد