دنیای صفرویک

دنیای صفرویک

آرشیو مطالب
دنیای صفرویک

دنیای صفرویک

آرشیو مطالب

ارتقای کارت گرافیک برای ساخت تصاویر سه بعدی

انتخاب یک کارت گرافیک برای کار با برنامه های حرفهای تصویر سازی، کار نسبتا سختی است. اگر به فهرست کارتهایگرافیک که بر حسب توانمندی مرتب شده اند مراجعه کنید، در خواهید یافت که کارتهایی با نشان تجاری Quadro در فهرست وجود دارند که معموال جایگاههای چندان باالیی را به دست نیاورده اند.


این کارت ها بسیار گران قیمت تر از کارتهای گرافیک دیگر هستند و چه بسا در بسیاری از موارد، از کارتهای High End نیز گرانترند.

حال باید از خود پرسید که چرا Quadro ها علی رغم توانمندی کمتر، قیمت باالتری دارند. با یک مقایسه سختافزاری معمولی مانند مقایسه پهنای باند گرافیک، سرعت کالک پردازنده گرافیکی و یا میزان حافظه، مسئله کامال روشن میشود که Quadroها برتری خاصی ندارند. ممکن است گاهی Quadroها حافظه بیشتر یا بهتری داشته باشند و یا کمی پهنای باند آنها بیشتر باشد اما تفاوت کاری آن ها در میدان کار روی برنامههای سه بعدی سازی، بسیار فراتر از تفاوت اندک سختافزاری است. یک کارت گرافیک از سری Quadro که ساخت شرکت Nvidia است، تنها و تنها برای اجرای فعالیتهای سنگین سه بعدی سازی و تصویر سازی پیشرفته مناسب است. این کارتها در اجرای بازی ها ضعیف تر از کارت های معمولی عمل میکنند و درواقع ضعف خود را در اجرای فعالیت های گرافیکی روتین، نشان میدهند. این ضعف، از تفاوت الگوریتم های ایجاد تصاویرناشی می شود. کارتهای Quadro معموال به همراه نرم افزارهای سه بعدی سازی ارائه میشوند و بیشترین راندمان را در اجرای همان نرم افزارها دارند. علت این راندمان باال، هماهنگی سختافزاری در اجرای این برنامه هاست. در یک سال گذشته سازندگان مرورگر مدعی شدهاند در ساخت مرورگرهای خود، از شتاب دهنده های سخت افزاری بهره میبرند. در واقع این همان کاری است که یک کارت گرافیک Quadro با نرمافزارهای سه بعدی ساز انجام میدهد. یک کارت گرافیک معمولی درهنگام تولید تصاویر گرافیکی، از کتابخانههای معمول گرافیکی مانند OpenGL یا DirectX بهره می برد.




این کتابخانه هاعمومی هستند و همه بازی ها و نرمافزارهای مرسوم امروز از این کتابخانه ها برای ترسیم اشکال گرفیکی اعم از سهبعدیودو بعدی استفاده می کنند.


این کتابخانه ها شامل توابعی هستند که برآیند اجرای آن ها برای برنامههایوناگونبهینهاست. یعنی ممکن است یک برنامه بتواند با کمی تغییر در این کتابخانهها بهتر اجرا شود اما این تغییر تنها راندمان برنامه خاصی را بهبود میبخشد و در مقابل راندمان برنامه های زیادی را کاهش میدهد. بنابراین در موارد فراوانی، راندمان برنامه های گرافیکی، قربانی الگوریتمهای ناهماهنگ کتابخانه ها می شوند. کارتهای گرافیک Quadro برای اجرای برنامه های گرافیکی ساخته میشوند و درایورهای آن ها طوری تغییر داده می شود که در اجرای توابع برنامههاییPhotoshop و Maya، 3D Studio Max مانندراندمان را داشته باشد. این تغییر برای اجرای بهتر بازیها اعمال نشده و از همین رو، کارتهای گرافیک Quadro در اجرای بازی های گرافیکی ضعیف تر عمل میکنند. در طی چند سال گذشته برخی از کاربران حرفهای رایانه، با تغییر درایورهای کارتهای گرافیک رایانه خود، یک Quadro برای خود درست کردهاند؛ در حالی که هزینه یک کارت گرافیک معمولی را پرداخته اند. نرمافزارهایی برای ارتقای 
کارت گرافیک و تغییر دادن الگوریتمهای گرافیکی وجود دارد.


معروف ترین این نرمافزارها، RivaTuner نام دارد. این برنامه متن باز، می تواند کارتهای گرافیک را اورکالک کرده و یا با اعمال تغییراتی در درایورها و رجیستریهای ویندوز، کارآیی یک کارت گرافیک را برای اجرای برنامههای خاص، افزایش دهد. این نرم افزار متنباز و مجانی، برای اجرای روی دسکتاپ ها طراحی شده و برنامه های از پیش تعیین شدهای برای کارتهای گرافیک مشهور و عمومی دارد اما استفاده از آن تنها به کاربران ماهر رایانه توصیه میشود. چرا که اعمال تغییرات سطح پایین )نزدیک به سطح سختافزار( در رایانه، پیامدهای خاص خود را دارد و ممکن است خطاهای نرم افزاری و یا خرابی های سختافزاری را در پی داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد